Indledning
Mølleskolen øverste overlægger er ”Karaktedannelse”. Det betyder, at vi dagligt arbejder med, hvordan vi som individer har en fælles stræben efter at indgå klogt og aktivt i fællesskaberne på en positiv måde.
Mølleskolens pædagogiske ståsted er systemisk. Vi ser mobning som uhensigtsmæssige mønstre, der kan opstå i relationer i f.eks. klassesammenhæng, og derfor arbejder vi på Mølleskolen altid med afsæt i, at udfordringerne skal løses i fællesskaberne, i relationerne mellem børnene og mellem børn og voksne. At få arbejdet med de uhensigtsmæssige mønstre, der kan opstå, er dermed en sag for alle aktører rundt omkring problematikken – Børn, forældre og pædagogisk personale. Målet vil være at skabe tryghed for alle i fællesskabet. I vores pædagogiske ståsted ifm. mobning læner vi os op ad Skolestyrken Pædagogisk grundlag - Skolestyrken
Mølleskolen prioriterer et godt og tillidsfuldt samarbejde med forældrene og elever, hvorfor vi også har en positiv forventning om, at både forældre og elever henvender sig, hvor de oplever mobning. I første omgang går kontakten altid til kontaktlærerne, som har ansvaret for at bringe henvendelsen videre til både ledelse og team.
Sådan håndterer vi bekymring om mobning på Mølleskolen
I henhold til ”Bekendtgørelse af lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø” skal skolens ledelse såfremt der konstateres problemer med det psykiske undervisningsmiljø i form af mobning el.lign. sikre udarbejdelse af en handlingsplan. Handleplanen skal indeholde en beskrivelse af de tiltag, der iværksættes for at stoppe mobningen, herunder både hensynet til enkelte elever og trygheden i fællesskabet.
I processen med at lave handleplaner bruger vi på Mølleskolen redskabet ”Værktøj til håndtering af mobning”, der er en del af ”Skolestyrken”, som Børns Vilkår, Red Barnet og Maryfonden har udviklet sammen. Det er et værktøj, der er udviklet på baggrund af den nyeste forskning omkring mobning, og som hjælper de fagprofessionelle med at stoppe mobningen og herefter spore sig ind på tiltag, der vil skabe den nødvendige tryghed for den enkelte og fællesskabet. Det er skolens trivselsvejledere, der faciliterer arbejdet.
I den efterfølgende periode vil trivselsvejlederne løbende følge op på elevens og klassens trivsel i tæt dialog med forældre og klassens voksne. Som udgangspunkt ved tre opfølgende samtaler. Forløbet afsluttes, når den fælles vurdering er, at mobningen er bragt til ophør og eleven og klassen har fået et tryggere fællesskab. Her vægtes barnets udsagn om egen trivsel højt. Klik her for at se video fra Skolestyrken om definition af mobning. Introduktion til Skolestyrken - Skolestyrken
Vedr. digital mobning
Digital mobning er oftest skjult for voksne, da det foregår i digitale rum, hvor voksne sjældent deltager. Det er derfor vigtigt, at elever ved, at digital mobning heller ikke er i orden og at det skal håndteres som al anden mobning. Jf. de ovenstående afsnit.
Digital mobning er også en naturlig del af det forebyggende arbejde i SSP-samarbejdet med flg. tiltag:
Digital dannelse
• Skolen sikrer gennemførelse af undervisningsforløbet ”Dit liv på nettet” for 2, 4, 6. og 8. årgang, samt forældremøde på mellemtrin.
• Øvrigt behov for undervisning på det digitale område vurderes af skolen og drøftes evt. i det lokale SSP-netværk.
Der hvor der opstår digitale krænkelser, hvilket oftest handler om billeddeling, benyttes SSP Action Card til håndtering af både den akutte handling og den mere langsigtede.
Klagevejledning:
Såfremt en elev eller dennes forældre ikke er tilfredse med den udarbejdede handleplan, har elevens forældre mulighed for at klage. I første omgang sker dette via en henvendelse til skolens ledelse. Såfremt skolens ledelse fastholder handleplanen overbringes klagen til Fagsekretariatet Børn & Unge. Fagsekretariatet Børn & Unge vil derefter behandle klagen. Får klageren ikke fuldt ud medhold, sendes klagen og begrundelsen for afgørelsen og vurderingen videre til behandling i Dansk Center for Undervisningsmiljø.
Se evt. mere på: http://dcum.dk/grundskole/klageinstans-mod-mobning-grundskole
MOBNING - det vil vi ikke ha’
På Mølleskolen vil vi ikke acceptere mobning. Alle ansatte, forældre og elever er forpligtet til at tage mobning alvorligt og arbejde med klassernes sociale liv og trivsel med henblik på at skabe en skole, hvor alle trives. Klik på link nedenfor for at læse om, hvad vi konkret gør på Mølleskolen, når vi identificerer mobbe-problematikker.
Handleplan
Skolens handleplan i forhold til at forebygge og handle på mobning - for både elever, lærere og forældre
Kort forældrevejledning
Hvad kan vi sammen gøre for at forebygge og identificere udfordringer med mobning
Princip for bæredygtige fælleskaber
Skolebestyrelsesprincip